LinkedIn & sparring

Når du ikke længere vil være usynlig! Vi gennemgår din LinkedIn profil og giver dig kompetent sparring

LinkedIn er en uundværlig del af jobsøgning, rekruttering og er på sin vis, dit interaktive CV online. Det er derfor en rigtig god idé at have en skarp og opdateret LinkedIn profil, som gør dig synlig og relevant for søgninger efter dine kompetencer.

Sådan skriver du et skarpt CV

via LinkedIn kan jeg bedre skabe nogle relationer, som peger i den retning, jeg vælger.
Kenneth, medlem hos ase

Er du medlem af Ase a-kasse og modtager dagpenge, kan du få sparring på din LinkedIn profil. Sammen gennemgår vi din profil med henblik på at optimere og synliggøre dig i forhold til netværk, potentielle arbejdsgivere og rekrutteringsbureauer. Du får også konkrete råd og fif til, hvordan du fremadrettet kan vedligeholde din profil på bedste vis.

Du kan få sparring efter individuel aftale med din job- og karrierekonsulent. Ring 70137013.

vi anbefaler

  • Åbn dig for sociale medier, hvis du ikke er aktiv i forvejen. Invitér dem indenfor og bliv fortrolig med dem. De er kommet for at blive.
  • Vær synlig og brug medierne kreativt til at vise hvem du er. Opdater Facebook, LinkedIn eller Twitter, når du har deltaget i arbejdsrelaterede ting. Nogle få velvalgte ord og måske et billede er nok. På den måde ser dit netværk det. Ofte kan det være vejen til et større netværk.
  • Vær aktiv på sociale medier. Jo mere du liker og kommenterer andres indhold, desto flere får dig at se. Husk selvfølgelig, at kommentarerne gerne må udstråle en vis begavelse. Et glimt i øjet skader heller ikke. Sjofle kommentarer og grovheder er naturligvis no go. Vær bevidst om, at alt fra politiske kommentarer til likes af kattevideoer bliver spredt. Så tænk før du poster.
  • Opdater din LinkedIn profil, så det er tydeligt, hvad du kan, hvad du tidligere har lavet, og hvad du er særligt passioneret omkring. Feltet under dine oplysninger kan bruges til at udtrykke åbenhed. Skriv dine kontaktoplysninger, hvis nogen er nysgerrige efter, hvem du er.
  • Synliggør dine fagkompetencer på LinkedIn. Fx ved at skrive dem som dine nøgleord. Så bliver de set, hvis du dukker op i søgningen hos en rekrutteringskonsulent.
  • Fremvis dine resultater. Hvis du fx har skrevet artikler eller opnået synlige resultater i dit nuværende eller tidligere arbejde, så vis det endelig frem. Beskedenhed er ikke en dyd i denne sammenhæng.
  • Brug LinkedIn-værktøjerne. Få tidligere chefer, kolleger, kunder eller samarbejdspartnere til at anbefale dig. Alle tidligere jobs tæller. Det er altid godt at høre fra andre, hvordan du er.
  • Opfordr dine venner til at tagge dig i relevante jobopslag. På den måde ser virksomheden dig og ved, at nogen har anbefalet dig at søge jobbet. Så starter du heller ikke helt fra bunden, når du sender din ansøgning. Husk dog, at hvis du er venner/forbundet med din chef, er der risiko for at vedkommende ser det og dermed kan få færten af, at du er ved at skifte job.
  • Brug din energi rigtigt. Det kan du gøre ved at undersøge, hvor dine potentielle arbejdsgivere er mest synlige. Er det fx på LinkedIn, Facebook eller Twitter? Hvis du kan aflure det, kan du bruge flere kræfter på det rigtige medie.
  • Deltag i faglige grupper, som er inden for dit interesse- eller arbejdsfelt. Snyd ikke folk for dine guldkorn i faglige diskussioner.

vi fraråder

  • Undgå at poste billeder, der kan provokere. Man sælger også sin personlighed, når man søger job, men find grænsen. Hvis du vurderer, at noget kan virke provokerende eller få dig til at fremstå alt for utjekket, så fjern det. Det kan være letpåklædte billeder fra en ferie, eller billeder hvor du er omringet af alkohol.
  • Vær ikke alt for spontan. Dine kommentarer på Facebook kan nå længere ud, end du måske regner med. Hvis man enten hidser sig op eller synes, at en idé til en kommentar er forfærdelig morsom, er det ofte en god idé at vente 10-15 minutter før man trykker ”slå op”. Eftertanke giver færre ærgrelser.
  • Brug ikke ironi. Det er lidt ærgerligt, for det er en del af manges udtryksform og humor at være ironisk. Desværre misforstås det alt for ofte. Især på skrift. Derfor anbefaler vi at undgå ironi. Der er simpelthen for stor risiko for at støde nogen.
  • Post ikke i beruset tilstand. Jo, jo, bevares, det er en gammel sandhed, at man hverken bør sende sms'er, køre bil eller opdatere Facebook, når man er fuld. Dømmekraften har det som bekendt med at få et lille twist. Så nu er det sagt. Igen.
  • Undgå negative kommentarer. Uanset hvor sur du er på nogen eller noget, så styr harmen en smule. En dag har du måske brug for at søge job hos det teleselskab eller den webshop, du har svinet til med sprogets værste gloser. Konstruktiv kritik er fint, men ingen – heller ikke potentielle nye chefer – tiltrækkes af folk, der virker til generelt at være negative.

Vis verden den bedste version af dig selv

Når alt kommer til alt, er det ikke så indviklet. At have en god fremtræden på sociale medier handler ikke om at fedte, overdrive eller være påtaget venlig. Det handler i bund og grund blot om at vise sin omverden den bedste version af sig selv.