Sådan bruger du de sociale medier
Der er mange jobdatabaser at søge nyt job i. Men vidste du, at næsten halvdelen af virksomhederne bruger sociale medier, når de søger nye medarbejdere? Få gode råd til, hvordan du kommer ind på radaren og undgår de værste faldgruber.
Søg job via de sociale medier
Flere og flere jobåbninger opstår på sociale medier, LinkedIn ikke mindst. Hvis du er jobsøgende, er det en god idé at kigge dine sociale medie-konti igennem og gøre dem arbejdsgivervenlige. På den måde undgår du pinlige episoder og gør det nemmere for dig selv at nå ud over rampen i et jobsøgningsforløb.
Do’s and dont’s på sociale medier
Do’s
1. Omfavn de sociale medier, hvis du ikke allerede har gjort det – de er kommet for at blive.
2. Brug din energi rigtigt. Det kan du gøre ved at undersøge, hvor dine potentielle arbejdsgivere er mest synlige. Er det fx på LinkedIn, Facebook eller Twitter? Hvis du kan aflure det, kan du bruge flere kræfter på det rigtige medie.
3. Vær synlig, og brug medierne kreativt til at vise hvem du er. Opdater Facebook, LinkedIn eller Twitter, når du har deltaget i arbejdsrelaterede ting. Nogle få velvalgte ord og måske et billede er nok. På den måde ser dit netværk det. Ofte kan det være vejen til et større netværk.
4. Vær aktiv på sociale medier. Jo mere du liker, deler og kommenterer andres indhold, desto flere får dig at se. Husk selvfølgelig, at kommentarerne gerne må udstråle en vis begavelse. Et glimt i øjet skader heller ikke. Sjofle kommentarer og grovheder er naturligvis no go. Vær bevidst om, at alt fra politiske kommentarer til likes af kattevideoer bliver spredt. Så tænk, før du poster.
5. Opdater din LinkedIn-profil, så det er tydeligt, hvad du kan, hvad du tidligere har lavet, og hvad du er særligt passioneret omkring. Feltet under dine oplysninger kan bruges til at udtrykke åbenhed. Skriv dine kontaktoplysninger og f.eks. at du gerne inviterer på en kop kaffe, hvis nogen er nysgerrige efter at vide mere om, hvem du er.
6. Synliggør dine fagkompetencer på LinkedIn, evt. som dine nøgleord. Så bliver de set, hvis du dukker op i søgningen hos en rekrutteringskonsulent.
7. Fremvis dine resultater. Hvis du f.eks. har skrevet artikler eller opnået synlige resultater i tidligere stillinger, så vis det endelig frem. I denne sammenhæng er beskedenhed ikke en dyd.
8. Brug LinkedIn-værktøjerne. Få tidligere chefer, kolleger, kunder eller samarbejdspartnere til at anbefale dig. Også selvom det er fra din tid i iskiosken. Det er altid godt at høre fra andre, hvordan du er.
9. Opfordr dine venner til at tagge dig i relevante jobopslag. På den måde ser virksomheden dig og ved, at nogen har anbefalet dig at søge jobbet. Så starter du heller ikke helt fra bunden, når du sender din ansøgning.
10. Deltag i faglige grupper, som er inden for dit interesse- eller arbejdsfelt. Husk, at selvom du er ledig, kan du deltage i faglige diskussioner med præcis samme vægt som alle andre. Der findes også mange jobgrupper, som er relevante, både når du er ledig, og når du er på jagt efter nye udfordringer. Uanset, hvad din situation er, så snyd ikke folk for dine guldkorn.
Dont’s
1. Undgå at poste billeder, der kan provokere. Man sælger også sin personlighed, når man søger job, men find grænsen. Hvis du vurderer, at noget kan virke provokerende eller få dig til at fremstå alt for utjekket, så fjern det. Det gælder både letpåklædte billeder fra en ferie og billeder, hvor du er omringet af alkohol.
2. Vær ikkealt for spontan. Dine Facebook-kommentarer kan nå længere ud, end du måske regner med. Det er ofte en god idé at vente 10-15 minutter, før du trykker ”slå op”. Eftertanke giver færre ærgrelser.
3. Pas på med ironi. Ironi er nemt at misforstå, især på skrift. Derfor er det en god idé at undgå ironi på de sociale medier for ikke at støde nogen.
4. Post ikke i beruset tilstand. Det er en gammel sandhed, at man hverken bør sende sms-beskeder, køre bil eller opdatere Facebook, når man er beruset. Og den gælder stadig.
5. Undgå negative kommentarer. Uanset hvor sur du er på nogen eller noget, så styr harmen en smule. En dag har du måske brug for at søge job hos det teleselskab eller den webshop, du har svinet til med sprogets værste gloser. Konstruktiv kritik er fint, men ingen potentielle nye chefer tiltrækkes af folk, der virker til generelt at være negative.